Wednesday, February 6, 2013

Ramalan Shio 2013 (Part 1)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Chinese New Year bakal menjelang tiba. Pasti ramai kaum Cina sudah mula menilik nasib shio masing masing. Shio adalah zodiak Tionghoa untuk melihat peruntungan nasib setiap tahun. Tahun 2013 ialah tahun ular. Orang yang lahir pada tahun ular akan mengalami masalah kewangan di 2013 dan sering sakit kepala sepanjang tahun. Untuk tahu lebih lanjut kejayaan anda di tahun mendatang, jom semak ramalan shio 2013 bagian pertama dari Tjong Kwan Seng atau lebih dikenal dengan nama Suhu Yo.

1. Ular
Orang yang lahir pada tahun ular akan terlalu sibuk sehingga sukar mencari wang. Kemasukan wang berkurang dengan adanya pengeluaran yang semakin besar membuat ular di tahun ini kekurangan wang. Kurangnya wang membuat ular lebih beremosi dan sering sakit kepala sepanjang tahun. Dikhianati pada tahun 2013 membuat ular kecewa dengan teman-teman terdekat. Belum lagi tuduhan datang bertubi-tubi. Kecelakaan kecil sering terjadi kerana kelalaian dan kurangnya berhati-hati. Cubalah lebih berhemat dan berhati-hati dalam berbicara untuk membuat peruntungan lebih baik. Anda juga perlu mengurangkan memakan makanan asam pedas.

2. Kuda
Orang yang lahir pada tahun kuda adalah pekerja keras, rajin, tapi di tahun ular anda jadi pemalas. Kuda kurang ghairah pada tahun ini. Banyak kesempatan yang datang tapi ia berlalu pergi. Kuda harus menghindari minuman yang manis agar tidak berisiko menghidapi diabetes militus. Kuda jangan suka berdebat terutamanya pada yang berusaha atau bekerja kerana itu akan membuat anda kurang disukai. Kuda sering kelelahan pada tahun ini kerana tidurnya terlalu lewat malam.

Kuda tahun ini jika ingin merantau jauh hendaknya ditunda terlebih dulu. Banyak rompakan dan pencurian mendominasi anda di tahun ular. Jangan suka mempamerkan barang-barang yang berharga, rajin-rajinlah beribadah agar terhindar dari malapetaka atau ancaman jiwa. Kuda yang baik perlu mendengarkan kata-kata orang tua, berfikirlah supaya cepat lulus bagi yang masih belajar. Jika bekerja, rajin-rajinlah dan utamakan disiplin waktu. Semoga kuda tahun ini selamat.

3. Kambing
Kesehatan kambing kurang baik pada tahun ular, terutamanya mereka yang lahir pada tahun 1955 dan 1943. Diabetes militus mengakibatkan stroke akan mewarnai kehidupan anda di tahun 2013. Kewangan kambing menurun dan banyak pertengkaran dengan keluarga membuat stress yang berpanjangan. Pada 2013, anda harus sabar dan banyak beramal sehingga membuat anda terlepas dari penderitaan berlanjutan. Kadang kadang kambing akan mengabaikan nasihat doktor sehingga akan menyesal di kemudian hari.

Jangan meninggalkan rumah sebelum memeriksa dapur dan mematikan aliran elektrik kerana harus berwaspada dengan risiko kebakaran di tahun ular. Kesabaran kambing sangat diuji yang akan membuat anda lebih emosional. Kambing perlu waspada dengan teman dekat atau saudara yang hendak meminjam wang karena tahun depan kambing akan kehilangan banyak wang.

4. Monyet
Tahun 2013 bagi warga monyet adalah tahun Ciong. Banyak sekali masalah yang bakal menimpa, seperti kehilangan pekerjaan, usaha gagal, serta beragam keributan yang terjadi dalam hubungan asmara. Monyet dengan ular memang kurang harmonis sehingga pada tahun ular anda sangat tertekan.

Kalau ingin membeli sesuatu yang memberatkan kewangan, lebih baik difikirkan dua atau tiga kali. Bila tidak terdesak dan bisa ditunda maka tundalah terlebih dahulu sehingga ke tahun hadapan. Monyet harus berusaha tegar, diam, dan senyum pada tahun ular. Jika ingin menang, jangan melawan dengan jalur hukum. Usaha perdamaian membuat monyet lebih aman.

Monyet yang cerdas tidak bisa bebas beraktiviti pada tahun ini, alangkah baiknya berkecimpung di dunia sosial dan memperbaiki hal-hal kecil di rumah anda supaya lebih bermanfaat. Monyet perlu memperhatikan kesihatan saraf. Istirehat dan tidur lebih awal membuatkan badan sihat dan tidak lupa berbuat amal dengan orang sekeliling untuk membantu memperbaiki peruntungan monyet di 2013.

5. Ayam
Ular takut dengan ayam sehingga tahun 2013 ayam sangat beruntung. Banyak kwijin (dewa penolong) yang membantu sehingga ayam mempunyai kesempatan membuka usaha baru. Bila ayam bekerja, banyak yang akan dihasilkan. Begitu pula bagi yang belum mendapat jodoh. Tahun depan ayam memiliki peluang besar untuk menikah. Wow~~

Akan tetapi, ada satu yang harus diperhatikan di tahun ular, kesombongan ingin cepat kaya sehingga ayam terjatuh jika melakukan usaha yang berspekulasi tinggi, seperti judi, forex, atau saham. Ayam akan bersinar terang dan boleh berjaya sepanjang tahun 2013. Banyaklah beribadah, membantu wang kematian untuk orang miskin atau orang sakit. Ayam juga harus memperhatikan anak-anaknya agar tidak ada yang celaka.

6. Anjing
Anjing sering ditimpa sakit pada tahun 2012. Tahun depan anjing kerap mendapat masalah dengan pihak berwajib. Maka dari itu, anjing harus lebih berhati-hati ketika memandu, membeli barang jangan terlalu murah, dan jangan banyak mencampuri urusan orang lain supaya terhindar dari kejadian tidak di ingini. Anjing yang galak sekarang harus menjadi anjing pendiam dan sabar. Jangan memaksakan kehendak.

Wang yang dicari harus dipakai untuk membeli keperluan penting saja karena tahun 2013 kewangan anda akan membaik. Shio anjing tetap harus berhemat walaupun banyak rezeki datang. Namun di tahun ular, anjing sering mendapat musibah sehingga membuat hidup anjing naik-turun.

Banyak bergaul dan berbuat baik akan melewati masa-masa buruk anda. Hidup anjing di 2013 bergantung kepada bagaimana anda meletakkan diri anda. Jika ditaruh keranjang sampah akan menjadi sampah, kalau diletakkan di pasu bunga akan menjadi wangi. Kesalahan harus diakui, teman dekat yang baik didekati, teman yang merugikan harus dijauhi, maka hidup anda akan selamat di tahun ular.

Sekian saja ramalan shio part 1, tiada shio anda disini?? klik SINI untuk mengetahuinya... 

p/s: Ini cuma ramalan berdasarkan kepercayaan kamu cina, bagi kaum dan beragama lain, janganlah terlalu taksub dgn ramalan shio ini... berpegang teguh pada agama dan kepercayaan masing-masing... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jenguk La Diorg Nih

Blogged.my Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Backlinks