Monday, August 8, 2011

Baru Puasa, Sebuk Nak Raya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....


Waahhhaaaiiii.... tenet lembut la plak hari ni... ermmm terus mood nak update jadik down... adoih... knapa knapa??? huhuhu.... Ermmm amacam puasa hari ni?? okay ??? ehh korang dah buat preparation utk raya dah??? waaaa.....


Ermmm msti da ramai yg planning macam2 utk raya kali ni... mungkin bagi surirumah beserta anak anaknya sudah mula merangka gerak kerja menyusun atur perkara yg nak disiapkan utk menghadapi perayaan yg bakal kunjung tiba... hahaha


blom lagik... hahahaha...



Ermmm slalu apa yg perlu dibuat utk menyambut hari raya aidilfitri??? Jom apa kata kita usha tgk senarai yg Iejam boleh pikirkan... Ermm pikirkan??? xdepon usha2 apa yg mama Iejam selalu cakap tak pon yg Iejam tgk... hahahaha.... rahsia mama... hehe~~


Pertama

Mengecat rumah seharusnya... kaler hijau la... oren la... hahaha tak kesah la rumah batu ker papan ker separuh separuh ker msti ada surirumah yg mula sebuk pikir nak cat umah ke tak ekkk... hahaha nak tau tak... mama Iejam da start cat umah da... hehe rahsia tau... kang mama Iejam tau ni abeh la...




Kedua

Menjahit langsir tak pon maen upah jer... sibuk beli kaen kat gedung kain tu, tak pon sampai ke Nilai semata beli kaen langsir... hahaha.... yg ni mama Iejam xsibuk... dia ckp dia malas nak tukar langsir... guna jer dlu katanya.... hahaha...



Ketiga

Upgrade barangan perabot ataupon tmbh barang hiasan rumah... ermmm mungkin ada yg beli lapik meja bru... bunga hiasan baru... xpon kait sendiri atau lg gigih buat bunga sendiri... waaaa hebat2.... ermmm so far mama Iejam tak buat apa pon lg... hahaha


apa?? tiada bayaran sehingga 2012???



Keempat

Now kita maju sikit... slalu benda nih org start buat 2minggu terakhir... iaitu mula sebok usha2 resepi nak masak kuih raya... ermmm mama Iejam da start tempah Iejam swoh tlg dia bakar kuih kat dapor... hahaha abeh la 2minggu ujung tu... bertepung la aku.... hahaha


Haha... nih kuih raya feveret Iejam !!!!



Kelima

Yg nih paling penting.... singgah singgah shopping complex atau pon mana2 tempat yg jual baju2 raya... serbu serbu.... tmbh2 malam raya... 3helai Rm 100 haaaa amek ko... harga yg dlu RM 200 bleh jadik 3 RM100... mmg berpusu pusu la org... hahahaha.... ehh korg da pikir ker nak pakai bju raya kaler apa??? huhu Iejam xpikir lg... tp rs cm nak purple jer taun nih... hahaha~~~


shopping sakan la memasing...



Keenam

Apa lgik ekkk... alamak da buntu... ermmm rsnya yg ke 6 nih mintak kawan2 tlg tmbhkan la... heheehe komen komen tau citer la apa pon preparation korg... hahahaha....


Ermm tak kisah la apa sekali preparation kita dalam nak sambut raya nih... yg penting sekali... ibadah dalam bulan Ramadhan ni jgn sesekali diabaikan... perbykkan ibadah... sbb setahun sekali jugak bulan Ramadhan ni bukan jer cm lagu raya setahun hanya sekali... hahaha


Berhemah la dalam berbelanja... samalah ketika berbuka puasa... jgn sampai membazir plak juadah berbuka tuh... sama jugak dalam berbelanja untuk persiapan raya... sbb membazir tu amalan syaitan... syaitan da kna kurung xkan kita plak nak jadik syaitan... nauzubillah... mintak simpang la yek... ok2... Iejam nak chow jap... de mende skit nak buat....



- CETUSAN MINDA UNTUK PERKONGSIAN BERSAMA -

11 comments:

azam said...

menjadi adat orang kita menyambut raya......hehehehe....itu yg dtunggu. Bukannya puasa yg ditunggu

sergeant keroro said...

hehe, baju raya dah siap jahit awal. kuih raya last-last baru beli. :P

Rohaizam Rosli said...

azam>> hahaha kan3....

keroro>> waahhh da siap ni bju raya... huhuhu.... Iejam cm nak buat sendiri la tat nenas... hahaha try buat tahun ni kot... harap jadik la tak jadik alamatnya beli la...

syerz eyryn said...

yeayhh ! purple. . haha. .
puase pown bru 8 ary. . .awl agy :p

Acik said...

yg ke 6, main bunga api.
hahaaaa ... tp main kat blog aje. tengok ler blog acik, memercik2 bunga api! :)

FYA PELANG! said...

janji pose penoh ehh tahun ni :P baru bole wat sumer bagai ni. haha.

tia @ Ini Kisah Tia said...

entahlah iejam .. Tia tak buat pun apa2 lagi persediaan . cuma sedih , tahun ni ayah tak beraya dengan kitorang sebab ayah kerje :(

cIk PikA said...

x sabar nk raye nmpk.. hahahaha

Rohaizam Rosli said...

eyryn >> kan3 awal lg....

acik >> lawa bunga api acik... iejam suka...

fya >> insyaAllah penuh.... huhu....

tia>> sedihnya lorrr....

cik pika >> hahaha sikit2... haha~~~

fatin syahirah :) said...

TART NENAS ! ahhhhh. feveret :) *satusatunya kuih raya yang dimakan. haha

cik ungu said...

yang ke-6 :


tiap2 hari nak timbang berat.
time pose turun 10kg.
tp time raya mesti naek 20kg.

maka harus berusaha turun 20kg time posa.


*bakar lemak guna mancis aci x?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jenguk La Diorg Nih