Saturday, August 13, 2011

Hitam Putih Kehidupan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....


Pernah korg tgk tv hitam putih?? atau citer2 lama yg kalernya cuma hitam dan putih ajer??? hahaha byk citer P Ramlee kan yg pernah korg tgk kan.... huhuhu.... Ermmm hitam dan jugak putih....



Jika diberi pilihan antara Hitam mahupun Putih, yg mana korg akan pilih?? Hitam ker Putih?? Org ckp putih tu suci hitam tu menawan.... ada plak yg ckp putih tu baek hitam tu jahat... apapon yg melambangkan warna warna ni... Hitam dan Putih tetap adalah warna.... huhu....


Apa kaitan Hitam dan Putih dalam kehidupan??? Sebenarnya dalam kehidupan kita ni byk yg perlu untuk kita memilih pilihan yg ada... contohnya nak rajin blajar ker nak malas blajar... nak sambung blajar sampai U ker or nak keja jer lepas SPM... tak pon nak pilih si A or si B untuk jadik BF/GF... ermmm susah kan??



Di sebalik setiap pilihan itu sudah pasti ada baek dan buruknya... dan Iejam nak masokkan konsep Yin Yang plak... Hitam pasti ada Putihnya... Putih mesti ada Hitamnya... begitu jugak setiap pilihan kita... sudah tentu ada baek buruknya... byk baek sikit buruknya... sikit baek byklah buruknya lah kan... hahaha....




Sebab tu entry iejam bertajuk Hitam Putih Kehidupan di mana... kita perlu mengenal pasti hitam dan putih setiap perkara yg kita lakukan... setiap pilihan hidup kita supaya tidak tersalah percaturan.... Kemahiran dalam menganalisa pilihan, baek buruk yg ada amatlah perlu bagi kita semua dalam memastikan hidup kita berjaya dunia dan akhirat...


Jika hilang pertimbangan maka tersasarlah dari jalan kebenaran... andai leka di dunia maka musnahlah di akhirat kelak... Segala pertimbangan perlu dilakukan dgn bijak. Pabila menemui jalan buntu, berdoalah pada Allah mohon petunjuk sesungguhnya Allah S.W.T sebaek baek perencana...



Pernah tak korg rs korg pernah salah memilih jalan suatu ketika dlu tetapi bila direnungkan kembali sekarang sebenarnya kita tak pernah pon salah memilih jalan??? Pernah tak??? Iejam pernah rs cmtu tp bila direnungkan semula... tanpa pilihan yg kita buat sebelum ni tak mungkin kita berada di tahap sekarang...


Apapon... mari sama sama amalkan mutiara kata ini... Hari ini lebih baek dari kemarin dan esok lebih baek dari hari ni... huhuhu k la sama sama kita renungkan ok ~~~



- CETUSAN MINDA UNTUK PERKONGSIAN BERSAMA -

2 comments:

sergeant keroro said...

setuju, setiap pilihan itu satu ketentuan :)

FYA PELANG! said...

pergh iejam ! terbaik !!! nice lha entry ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jenguk La Diorg Nih